malawihans.reismee.nl

zomaar een dag

Het wordt licht om ongeveer 05.30. De vraag was of ik om 06.00 bij de waterinlaat bij de rivier wilde komen. Omdat de reden waarom ik daar moest komen mij niet duidelijk was, heb ik daar maar 08.00 van gemaakt. Dus om 06.00 op, naar de toileteerplek ('s nachts is het daar nogal druk met allerlei rondkruipende bezoekers), beetje poedelen, en dan ontbijt. Dit gebeurt binnen, met de deuren dicht en zonder kinders of vrouwen. Ditmaal een soort kruising tussen winterpeen en aardappel. Kop thee erbij. Een wandeltocht van 20 minuten de bergen in, en ik kom bij de afgesproken plaats. Ik krijg natuurlijk te horen dat ik laat ben. Mijn antwoord: vandaag Europese tijd. Stand van zaken aan de mensen doorgeven en er volgt discussie over diegenen die wel meewerken en de niet meewerkenden. Na een uurtje is de onduidelijkheid weg of in elk geval geparkeerd. Dit moeten ze onderling toch echt zelf oplossen. Na een omweg waarbij we zeker 6 families gesproken hebben arriveren we thuis. Om 13.00 heb ik een afspraak dus om 12.45 maak ik aanstalten. Maar,,,,,we moeten nog lunchen! Er wordt me verzekerd dat we nog best eerst kunnenn lunchen. Dit keer nzima met een ei. Nzima is een stevige brij van gestampte mais. Om even voor 13.30 zijn we op de afgesproken plek. Niemand te zien. We besluiten te wachten. Mijn begeleider zegt dat de " African time" reden is waarom het slecht gaart met Afrika. Ik herinner hem er fijntjes aan dat wij zelf ook mooi een half uur te laat aankwamen. Om 14.00 vind ik het mooi geweest en wil vertrekken. Er komt iemand aan die zegt dat met 20 minuten er wel mensen zullen zijn. Er komen steeds meer kinderen bij ons kijken. En inderdaad, tegen 14.30 komt 1 van de kinderleiders. Ze verzorgen uiteindelijk een spetterende show en om 16.00 worden we door 100 kinderen uitgezwaaid. Hoog tijd om te gaan baden. Dat gebeurt in de rivier. Tegelijk wel je wasgoed meenemen. Als alles weer fris is, is de zon inmiddels weg en begint het snel donker te worden. Nog snel even naar het toilet voordat het daar druk wordt. Het is gelukkig ook droog gebelven vandaag, want anders is het een modderige, glibberige route. Er wordt mij een Gragadeo aangeboden. Uit de boom geplukt. Volgens mij is het een passievrucht. Heerlijk zoet. Het avondeten wordt opgediend. Dit keer nzima met een soort bladspinazie. Alleen de kerels natuurlijk. Vrouw en kinders eten apart en regelen het vaatwerk. Misschien nog even kruisje-nulletje spelen met de kids en dan wordt het slapen, want om 05.30 is het weer opstaan. Ik heb morgen een afspraak tussen 09.00 en 10.00 dus ik kan ruim ontbijten. Of alvast een volgend stukje schrijven. Tuanana.

Tegelijk maar alvast het volgd stukje. Het geeft aan hoe de " tijd hier voorbijvliegt" . Mijn afspraak is om 11.00 nog niet gerriveerd. Na een telefoontje van mij of er soms iets mis is gegaan, wordt de afspraak verplaatst naar morgen. Komt mij goed uit want ik wil zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. In mijn slaap werd ik gebeten door een onbekend iets, maar het bloedde toch wat. Geen idee wie het aandurfde, maar waarschijnlijk een rat. Ik arriveer om 12.45 in de kliniek. Lunchtijd voor de doktoren van 12.00-13.30. Nu moeten doktoren natuurlijk wel rustig kunnen lunchen, tenslotte hebben zij een verantwoordelijke baan. Om 14.15 arriveert de dokter. Een patient die veel later dan ik aankwam schuift gelijk bij hem naar binnen. Als ik om 14.30 mag binnenkomen moet ik eerst een soort medisch paspoort kopen a 0.15 eurocent. Na allerlei vragn wat ik voel, hoe ik me voel, of ik medicijnen gebruik etc constateert hij dat het waarschijnlijk een beet van een rat is. Er wordt bloed afgenoemn en na een tijdje krijg ik uitslag en medicijnen. Het is inmiddels te laat om nog in mijn gastgezin te kunnen komen dus ik overnacht bij degene met wie ik de volgende morgen een afspraaak heb. Om 09.00 dus. Diegene moest eerst even zijn vrouw wegbrengen en nog even naar kantoor, en arriveert weer om 12.15. Nu maar eerst lunchen. Uiteindelijk vertrekken we om16.00 naar de beoogd afspraakplek en ik ben rond 18.00 weer in mijn gastgezin.

Op moment van schrijven ben ik weer terug in CapeMaclear, het gaat goed met mij, rug is weer wat normaler en nog steeds niet ziek. Dank voor alle reacties van jullie, leuk om die allemaal te lezen en tot later.

Reacties

Reacties

jan en gerda

Hoi Hans, lastig die Afrikaanse tijden. Het is niet te hopen dat je nog iets over houd van die rattenbeet.
Fijn dat het goed gaat met je rug zodat je je werk waar voor je je wil inzetten toch kunt doen. Veel zegen en groeten.

Arnette van Heijst

Dag Hans, wat ben ik er trots op dat jij mijn broer bent!
Liefs, Arnette

Ingeborg en Daan

Dag Hans, Wat een verhaal weer, lijkt ons wel lastig die afspraken en dan die Afrikaanse tijden! Grappig dat ze jou wel aanspraken dat je te laat was!
We hopen dat je niet alsnog last krijgt van die rattenbeet, geen leuke ervaring.
We wensen je sterkte toe met je rug, hopelijk blijft dat goed gaan en veel zegen op je werk.
Hartelijke groeten,
Ingeborg en Daan

E&e

Hoi Hans
Jij wordt niet door de ratten besnuffelt maar door de ratten gebeten!!
Zo maak je wat mee zeg.

Hans

Hoi Hans,
Inderdaad wederom prachtig wat jij daar aan het doen bent. Rot voor je rug en natuurlijk opletten met die ratten daar en ander kruipend gespuis. Die grote zie nog wel op tijd. Ik wens je heel veel succes toe en ik vind het echt grandioos wat jij daar weer doet. Het gaat je goed jonge.
Groetjes Hans ter Braak

Thera en Jan

Hoi Hans, het klinkt alsof je je goed bezighoudt, je het toch heel druk hebt en dat er tussendoor ook nog tijd over is om te relaxen ;-) Hoewel, een ziekenhuisbezoek is niet echt prettig. Hopelijk blijft het daarbij en kun je verder doen wat je voor ogen hebt! Blijf gezond, koop een nachtkijker :-) en veel succes er weer mee. Groetjes, Thera en Jan

Cor en Arriënne

Hai Hans,
Je hebt weer heel veel meegemaakt waar je op terug kan kan kijken. Fijn dat we weer mee kunnen genieten door je verhalen.
Niet (te vaak) ziek worden daar, de medische verzorging is ietsje anders dan hier begrijp ik. Beterschap!!!!
Groet C&A

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!