malawihans.reismee.nl

1e bericht

Hallo allemaal,

Hier even een berichtje uit een heet Malawi. Diegenen die mij de laatste tijd hoorden klagen dat het zo koud was, zullen nu zeggen: dat wou je toch? Oke, maar zo warm? In Addis Abeba was ik nog blij met mijn shirt met lange mouwen maar in Lilongwe op het vliegveld was het heerlijk. Maar hier in Cape Maclear aan het meer, tussen de bergen, is het gauw heet. Om daar te komen was een omweg van zo’n 3 tot 4 uur nodig. Hevige regen heeft veel schade veroorzaakt. Via via kwamen berichten van 48 doden en duizenden evacuees. Zelf echter goed aangekomen in mijn gastgezin bij Brenda en Afeck met kinders. Het is een stenen huis waar ik mijn eigen kamer heb. Er is elektra, af en toe wel, meestal niet, en de bekende bucketshower. Om te toiletteren hoef ik deze keer niet naar het maisveld maar wel naar buiten. Een gat in de grond vraagt wel goed richten, dus maar zorgen dat ik niet teveel biertjes drink. Er zijn ook andere dingen waar je hoofdpijn van krijgt, zoals geen koffie. Afkickverschijnselen denk ik. Of te weinig water. Ik durf het tapwater toch niet aan. Het ziet er heel schoon en helder uit maar ik neem liever geen risico. Afgelopen dagen o.a. het waterprojekt bezocht. Op 150m’uit de kant wordt het water opgepompt en daarna gefilterd op allerlei bezinksel. Dan wordt het door UV verhittig van > 100 graden bacterievrij gemaakt. In grote opslagtanks wordt het daarna via ondergrondse leidingen naar de tapwaterpunten gebracht. Maar omdat het vaatwerk en kledingwassen toch in het meet gebeurt loop ik al genoeg risico op bilharzia. Periodiek een tablettenkuur is sowieso noodzakelijk. Ik hoop over een maand of wat, met een lijf volgesmeerd met spray’tjes en beschermers, en volgepompt met van alles wat onze farmaceutische bedrijven zo rijk maakt, nog redelijk gezond te zijn. Tot die tijd ga ik eerst hier in Cape Maclear aan de slag. Zoals ik nu in gedachten heb probeer ik de laatste week van januari naar Mulanje af te reizen, naar de familie van Werason. Een beetje voorzichtig geformuleerd, want het blijft tenslotte Afrika. Alvast wat foto’s als het lukt, van m’n kamer, eten en kinders en omgeving. Alvast dank voor jullie goede wensen, Jan en Gerda veel mooi’s in Israel en, als bovenstaand wat bedenkelijk overkomt: het gaat helemaal goed, zeker door de goeie zorgen van m’n gastgezin. Wordt vervolgd.

Reacties

Reacties

Jose

Ha Hans,

Blij te horen dat je het goed maakt, na de verhalen in de krant over de overstromingen in Malawi.
Gezondheid en veel succes gewenst bij je nieuwe taak.
Groetjes ook van Koen, Jose

Wim en Eygje

Hoi Hans,we waren verrast dat je opnieuw in Afrika bent, super zeg, om opnieuw een periode in dit mooie land door te mogen brengen!We wensen je een heel mooie en fijne tijd en veel zegen op je werk!We kijken uit naar je foto's en verhalen.Hatelijke groeten, Wim en Eygje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!