malawihans.reismee.nl

vertrek

Het wordt nu toch wat spannend.

Door allerlei omstandigheden zijn de voorbereidingen opgeschoven naar de eerste week van januari 2015. Op het werk waren de meeste collega’s voor de Kerstdagen met verlof gegaan en waren natuurlijk verbaasd wanneer ik dan zei: “nou, tot ergens bij de zomervakantie”. Maar,……alles is hopelijk goed overgedragen en nu dus klaarmaken voor vertrek naar Malawi. Waar je niet op rekent zijn enkele spontaan uitvallende tandvullingen en een vastzittende rug. De tandarts had gelukkig, net als ik, ook een gaatje en volgens hem ben ik nu Afrika-proof. Vrijdagmiddag mocht ik nog bij de kraker langskomen, wat er hopelijk in resulteert dat ik met 2 x 23 kg (op wieltjes) maandag 12-01 kan vertrekken. Voor die vertrektijd moet ik nog wel een laatste injectie halen, maar die is dan lekker vers zal ik maar denken. De leverancier van solar-lampen, die ik mee wil nemen om aan mensen te geven, had ook beloofd dat hij ze tijdig bij mij zou laten bezorgen. Ook deze lampen zijn nu gearriveerd, zodat Jeanette die niet mee hoeft te sjouwen als ze naar Malawi afreist.

Met Lianne, van Ontmoet Afrika, zijn de laatste bijzonderheden van de verschillende projecten doorgesproken. Van Werason en Christa heb ik de namen en telefoonnummers gekregen van contactpersonen voor het irrigatieproject en van zijn familie voor als ik daar ga verblijven. Ik zal vast wel iets vergeten zijn, een aanbesteding of een tandenflosser, maar hoe belangrijk is dat in een land waar je blij bent als je eten hebt en gezond kan blijven. Internet zal daar wel ergens op te pakken zijn, dus een volgend bericht komt waarschijnlijk uit de buurt van Cape Maclear. Voor diegene met wat minder topografische kennis: bij Eritrea rechtdoor naar het zuiden, bij Madagaskar rechts af en dan na ongeveer 1.500 km op een mooi plekkie aan het meer. Echter: alleen overdag want ’s-avonds is dit het domein van kroko’s en nijlpaarden. Dat water belooft natuurlijk ook wel wat muggen maar ik heb de voorraad van Kruidvat leeggekocht. Hopelijk helpt het ook tegen die watermonsters.

Over water gesproken: omdat (schoon) water een levensvoorwaarde is hoop ik me nuttig te kunnen maken bij onderhoud aan de watervoorziening en bij het irrigatieproject in Mbewa bij Mulanje. De bedoeling is om ook een aantal andere projecten te bezoeken zoals in Rumphi, in het noorden van Malawi, waar een opvang is voor gehandicapte kinderen, en naar Satemwa, waar een tiental projecten zijn gestart. Van fietsambulance tot waterpompen. Ik krijg het misschien drukker dan op kantoor. Alvast wat projectfoto’s en tot een volgend bericht dan maar uit warmer streken.

Reacties

Reacties

alinafe

Hans.
I don,t see a picture of me
How.s possible
Alinafe

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!