malawihans.reismee.nl

aan het werk

Afgelopen week begonnen met werken. En ook echt werken; bomen snoeien, bomen planten, aardappels poten, sisal planten, schuttingen herstellen, soms in de volle zon. Slopend. Het idee om mijn lijf een beetje te ontzien, gaat helaas niet op. Ik werk nu in de |PandaGarden, een onderdeel van het HEEED project. HEEED staat voor Health, Education, Envirinment, Economics and dDevelopment. Het wordt deels ondersteund door het WereldNatuurFonds. In de tuin worden groenten gekweekt, briketten gemaakt, papier gerecycled, 15 weeskinderen geschoold en er zijn voorlichtingssessies over hygiene, HIV/Aids etc. Met de opbrengsten van de tuin worden de activiteiten betaald. De werktijden zijn gelukkig acceptabel: van 8.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16,00. Voor de werknemers geldt dit voor 6 dagen/week. Voor mij is er een vrije zaterdag en zondag. Maar ik krijg dan ook geen 10.000 kwacha betaald per maand. Ongeveer 15 tot 20 biertjes of 15 lieter benzine.

Inmiddels ben ik naar Mulanje gereisd. De rit van CapeMaclear tot Mulanje bleek niet in 1 dag haalbaar. Om 05.30 zou eenminibusje mij ophalen. Dat werd pas na 06.00 en vervolgens ging hij nog meer adressen langs om mensen op te pikken. Om even na 07.00 kwam ik nogmaals langs mijn huis, maar intussen wel gratis een rondrit door het dorp gehad. Halverwege de eerste grotere plaats hield het busje ermee op. Geen benzine meer. Na een half uurtje toch maar overgestapt op een voorbij komende pickup-truck. Tussen een paar geiten en een ouwe fiets een staplaats geregeld. Daarna over op een ander minibusje wat vervolgens 2 uur lang rondjes reed om passagiers te ronselen. Uiteindelijk vol, maardan ook echt vol. Mijn buurman was een pijl-en boogverkoper. Hij zat met zijn voeten op een maisbaal maar soms gleden zijn voeten ervan af waardoor de naastliggende kippen zich luid protesterend lieten horen. Ik zat met mijn voeten klem tussen 2 tonnen vis. Achter mij krijste een baby onophoudelijk. De autoradio had duidelijk een andere zender dan wat telefoons in het busje, dus diverse muziekkeuze. Aan de ruitenwisser hing een gevangen vis, waarschijnblijk om geforceerd te drogen.Kortom, je voelt je helemaal in Afrika. In de lodge die ik snel uitgekozen had voor de tussentijdse overnachting bleek geen stromend water en ook geen bucket. Een plakkerig nachtje dus.

Inmiddels gearriveerd in Mulanje. Gisteren afgesproken met Mr. Ephraim die me eerst bij Werasons moeder bracht en daarna het waterproject liet zien. Door de hevige regenval van afgelopen weken zijn hele stukken pijpleiding weggeslagen. De rivier was zo onstuimig dat veel rotsblokken verplaatst zijn. Ook van de door de Regering aangebrachte pijpleiding is een deel weggeslagen. Vanmiddag heb ik een afspraak met de chief en overige communityleden om te bekijken hoe eerst een tijdelijke oplossing gevonden kan worden. Plan was om een week hier te blijven, maar ik vermoed dat langer noodzakelijk is. Vanaf vannacht slaap ik bij Werasons moeder in huis. Ben benieuwd hoe het daar zal gaan. De omgeving is prachtig, hopelijk hou ik de boel gezond. Van het werk in de tuin heeft mijn rug een opduvel gehad zodat ik loop als een ouwe man (dat ben ik natuurlijk ook). Het ananasseizoen is nu bezig dus ik hoop op voldoende vitamientjes.

Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen. Zoniet dan volgen die op een later berichtje.

Ik wens jullie wat zon van hier toe. De zonnecreme vliegt er doorheen. Tot later.

Reacties

Reacties

wim en eygje

Dat is echt hard werken!We hopen dat je rug weer snel zal opknappen, want dit is niet zo leuk!Hartelijke groeten en veel succes!Wim en Eygje

E & e

Bedankt voor je verhaal.
Hans als de foto met de palmen uit de omgeving is waar je nu bent = dat een plek om een poosje te blijven lijkt me.

gerda en jan

hoi Hans wat een belevenissen weer. De reisomstandigheden komen ons erg bekend voor.
Jammer dat je rug het af laat weten. Leuk om zo op de hoogte te blijven, Groetjes uit Israel.

Werason en Christa

Dat was een echte Malawiaanse reis :)
Veel succes in Mbewa!

Groetjes Werason en Christa

Ingrid

Hallo Hans,
Ik zie het helemaal voor me in zo'n busje helemaal volgepropt
met mensen, dieren en boodschappen prachtig!
En vooral komische dat je na 1 uur weer voorbij je opstap plaats komt. Hopen dat het met je rug weer wat beter gaat.
Groetjes Ingrid en Jaap

Ingeborg en Daan

Hallo Hans
Wat een belevenissen zeg! We zien het helemaal gebeuren: een volgepropt busje en dan ook nog weer langs je opstapplaats komen.
Wat naar dat je rug opspeelt, hopelijk gaat het inmiddels weer iets beter.
Groeten van Ingeborg en Daan

Fanny

Hoi Hans,

Wat heb jij een leuke schrijfstijl! Zal ik jou nog in Cape Maclear tegenkomen? Kom 24 of 25 feb aan in het dorp. Ik denk dat ik de Kruidvat hier in Breda is ga plunderen, factor 50 it is;)
Mijn verhalen kun je volgen op http://fannyinmalawi.waarbenjij.nu/
Heel veel plezier en wie weet tot snel!
Groetjes, Fanny

Lucy

Hallo Hans!

Goed te horen dat je veilig bent aangekomen in Mulanje. Heel veel succes met je werkzaamheden daar! Zie je snel weer terug in Cape.

Groeten,
Lucy

Raoul

Fantastisch! Lekker avonturen beleven en Malawi verkennen. Je maakt weer genoeg mee! De malawaiaanse woorden voor 'vertraging' en 'ananas' ken je nu dus wel?
Blijf genieten van alle mooie mensen en cultuur en doe voorzichtig.

Groetjes,
Raoul

De tuitjes

Hallo Hans
Een hele belevenis weer daar in Afrika. Ik hoop dat je ondanks je zere rug er toch van kan genieten. Veel succes met het water project. Ik denk dat het je rug ook niet al te veel zal sparen.
Groetjes vanuit Voorschoten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!